Onze lezingen en keynotes gaan over de impact van digitalisering, robotisering en in het bijzonder kunstmatige intelligentie (AI, algoritmisering) op organisaties, de economie, de samenleving en onszelf.
In alle sectoren ontstaan nieuwe producten, nieuwe manieren van werken en nieuwe businessmodellen. Hoe speelt u in op de technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen van dit moment? Hoe past u uw strategie aan? Ook risicomanagement en ethische vragen met betrekking tot kunstmatige intelligentie komen aan de orde.
Wij bespreken de ontwikkelingen en bieden perspectief. We laten ook zien welke oplossingen er zijn om grip op de toekomst te krijgen.
Onderwerpen:
Alle lezingen, zowel in het Nederlands als in het Engels, worden in overleg op maat gemaakt voor het doel van de bijeenkomst en de achtergrond van het publiek. Kijk hier voor recent gehouden workshops en lezingen.
Voor informatie en boekingen: bel 06 27076672 (Willem Peter de Ridder) of stuur een e-mail.
1. De impact van kunstmatige intelligentie (AI)
De meeste bedrijven hebben inmiddels een digitale transformatiestrategie. De voorlopers realiseren zich dat op digitalisering onvermijdelijk algoritmisering ofwel kunstmatige intelligentie (AI) volgt. Dit maakt nieuwe toepassingen en businessmodellen mogelijk én leidt tot nieuwe risico’s.
Take-aways:
Kunstmatige intelligentie en in het bijzonder machine learning hebben een disruptieve impact op banen, bedrijfsprocessen en businessmodellen. Alle organisaties, profit en non-profit, variërend van wereldwijd opererende productieondernemingen tot lokale zorgorganisaties, zullen de impact van kunstmatige intelligentie ervaren en moeten hierop een strategie ontwikkelen. De technologie die kunstmatige intelligentie mogelijk maakt, is grotendeels al voorhanden. We hebben de rekenmethoden, de data en de computerkracht. In combinatie met sensoren, camera’s, beeldherkenning en stemsturing is bijna alles mogelijk. De belangrijkste belemmering voor de verdere uitrol is ons voorstellingsvermogen. Zie je de mogelijkheden eerder dan je concurrenten?
2. Leiderschap in de tijd van het digitaal darwinisme
Wij leven in de tijd van het digitaal darwinisme: alles wat digitaal kan, zal digitaal worden. We hebben van Darwin geleerd dat het niet de sterkste soort is die overleeft, maar de soort die zich het best aanpast. En zo is het vandaag de dag nog steeds.
Take-aways:
Er is een groot verschil tussen de voorlopers en de volgers in de markt. Voorlopers doen aan ‘self-disruption’. Zij transformeren hun organisatie van het ene businessmodel naar het andere en profiteren van nieuwe bronnen van winstgevendheid, voordat zij marktaandeel verliezen aan nieuwkomers op de markt. Het is een groot contrast met de bedrijven die zo in zichzelf gekeerd zijn dat zij ideeën en innovatieve businessmodellen van nieuwe toetreders en start-ups op voorhand afdoen als irrelevant. Zij zullen de waarschuwingssignalen van ophanden zijnde veranderingen zeer waarschijnlijk missen. Het wordt voor de achterblijvers steeds urgenter om aan te haken. Wie niet meedoet, wordt vroeg of laat slachtoffer van het digitaal darwinisme.
3. Werk en arbeidsmarkt na de digitale transformatie
Door digitalisering en kunstmatige intelligentie zien we de totale robotisering van de routine. Dit leidt tot grote verschuivingen op de arbeidsmarkt. Voor mensen worden juist die vaardigheden belangrijk die een robot niet heeft, zoals creativiteit, innovatie en leiderschap.
Take-aways:
Systemen die draaien op kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen steeds meer activiteiten van mensen nabootsen en overnemen, maar vervangen zelden een hele baan of een volledig proces. Machines doen het routinematige deel, waardoor het werk dat mensen doen afwisselender en waardevoller wordt. Kijken we naar wat iemand succesvol maakt gedurende een loopbaan, dan zien we dat de kennis die iemand op school heeft opgedaan slechts beperkt van invloed is. Het gaat op de langere termijn vooral om leer- en aanpassingsvermogen. Daarom is er naast IQ en EQ nu ook LQ: de Learnability Quotient.
4. Digitale ethiek: mens én technologie
Digitalisering en AI bieden veel nieuwe mogelijkheden, maar leiden ook tot nieuwe risico’s en onbedoelde consequenties. Niet alles wat kan, mag ook. Denk bijvoorbeeld aan de wettelijke regels met betrekking tot privacy. En dan zijn er nog tal van ethische dilemma’s. Moet je alles wat kan en mag, ook willen?
Take-aways:
Wat als de best werkende algoritmes, die bijvoorbeeld gebruik maken van neurale netwerken, niet uitlegbaar zijn? Dit staat bekend als het ‘explainability issue’ en staat de acceptatie en implementatie van toepassingen van kunstmatige intelligentie in de weg. Deze en andere ethische overwegingen zijn belangrijk voor alle organisaties die met AI aan de slag gaan, zowel voor hun bestuurders als voor hun toezichthouders.
© Futures Studies. Alle rechten voorbehouden.