Lezingen en keynotes

Onze lezingen en keynotes gaan over de impact van digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI). In alle sectoren leidt AI tot transformatie: nieuwe producten, nieuwe manieren van werken en nieuwe businessmodellen.

Hoe speel je in op de ontwikkelingen van dit moment? Wat betekent dit voor je strategie? Ook risicomanagement en ethische vragen met betrekking tot kunstmatige intelligentie komen aan de orde.

Wij bespreken op een nuchtere manier – voorbij de hype – wat er gaande is en bieden perspectief. We laten ook zien hoe je met de juiste strategietools grip op de toekomst krijgt.

Onderwerpen:

  1. De strategische impact van kunstmatige intelligentie (AI)
  2. Leiderschap in de tijd van het digitaal darwinisme
  3. Werk en arbeidsmarkt na de digitale en AI transformatie
  4. Digitale ethiek: mens én technologie

 

Alle lezingen, zowel in het Nederlands als in het Engels, worden in overleg op maat gemaakt voor het doel van de bijeenkomst en de achtergrond van het publiek.

Lezingen kunnen goed gecombineerd worden met een verdiepende workshop.

Onderwerpen

1. De strategische impact van kunstmatige intelligentie (AI)

Sinds de komst van ChatGPT en andere toepassingen van generatieve AI is de digitale transformatie in een stroomversnelling gekomen. Kunstmatige intelligentie (AI) maakt nieuwe toepassingen en businessmodellen mogelijk én leidt tot nieuwe risico’s.

Take-aways:

  • Na de digitalisering volgt onvermijdelijk de kunstmatige intelligentie of AI transformatie. 
  • De business impact gaat verder dan verbeteringen in efficiency en kwaliteit: organisaties moeten zich voorbereiden op nieuwe businessmodellen en disruptie van de sector.
  • Een goede strategie kan niet zonder goed risicomanagement en kunstmatige intelligentie leidt tot bijzondere risico’s.
 

Kunstmatige intelligentie heeft een disruptieve impact op banen, bedrijfsprocessen en businessmodellen. Alle organisaties, profit en non-profit, variërend van wereldwijd opererende productieondernemingen tot lokale zorgorganisaties, ervaren de impact van kunstmatige intelligentie en moeten hier een strategie voor ontwikkelen. De technologie die kunstmatige intelligentie mogelijk maakt, is grotendeels al voorhanden. We hebben de apps, de data en de computerkracht. In combinatie met sensoren, camera’s, beeldherkenning en stemsturing is bijna alles mogelijk. De belangrijkste belemmering voor de verdere uitrol is ons voorstellingsvermogen. Zie je de mogelijkheden eerder dan je concurrenten?

2. Leiderschap in de tijd van het digitaal darwinisme

Wij leven in de tijd van het digitaal darwinisme: alles wat digitaal kan, wordt digitaal. We hebben van Darwin geleerd dat het niet de sterkste soort is die overleeft, maar de soort die zich het best aanpast. En zo is het vandaag de dag nog steeds. 

Take-aways:

  • Technologische veranderingen gaan sneller dan het intrinsieke aanpassingsvermogen van individuen en organisaties.
  • Innovatieve nieuwkomers kunnen markten ontwrichten en gevestigde organisaties passen zich noodgedwongen aan.
  • Succesvolle leiders zijn ‘digital savvy’: zij zien technologie is niet meer als een middel om een strategie te realiseren, maar als de basis van de strategie.
 

Er is een groot verschil tussen de voorlopers en de volgers in de markt. Voorlopers doen aan ‘self-disruption’. Zij transformeren hun organisatie van het ene businessmodel naar het andere en profiteren van nieuwe bronnen van winstgevendheid, voordat zij marktaandeel verliezen aan nieuwkomers op de markt. Het is een groot contrast met de bedrijven die zo in zichzelf gekeerd zijn dat zij ideeën en innovatieve businessmodellen van nieuwe toetreders en start-ups op voorhand afdoen als irrelevant. Zij zullen de waarschuwingssignalen van ophanden zijnde veranderingen zeer waarschijnlijk missen. Het wordt voor de achterblijvers steeds urgenter om aan te haken. Wie niet meedoet, wordt vroeg of laat slachtoffer van het digitaal darwinisme.

3. Werk en arbeidsmarkt na de digitale en AI transformatie

Digitalisering en kunstmatige intelligentie leiden tot de totale robotisering van de routine. Dit leidt tot grote verschuivingen op de arbeidsmarkt. Voor mensen worden juist die vaardigheden belangrijk die een robot niet heeft, zoals creativiteit, innovatie en leiderschap. 

Take-aways:

  • Digitalisering en AI leiden tot de robotisering van de routine met ingrijpende gevolgen voor vrijwel iedere baan.
  • Het werk dat mensen doen, wordt anders en leuker, want efficiency is voor robots, creativiteit voor mensen.
  • De arbeidsmarkt vraagt om andere vaardigheden, waar zowel opleiders als recruiters rekening mee moeten houden. 
 

Systemen die draaien op kunstmatige intelligentie kunnen steeds meer activiteiten van mensen nabootsen en overnemen, maar vervangen zelden een hele baan of een volledig proces. Machines doen het routinematige deel, waardoor het werk dat mensen doen afwisselender en waardevoller wordt. Kijken we naar wat iemand succesvol maakt gedurende een loopbaan, dan is dat vooral het leer- en aanpassingsvermogen. Daarom is er naast IQ en EQ nu ook LQ: de Learnability Quotient.

4. Digitale ethiek: mens én technologie

Digitalisering en AI bieden veel nieuwe mogelijkheden, maar leiden ook tot nieuwe risico’s en hebben onbedoelde consequenties. Niet alles wat kan, is toegestaan. Naast wettelijke regels zijn er ook ethische dilemma’s. Moet je alles wat kan en mag, ook willen? 

Take-aways:

  • Digitalisering en AI leiden tot nieuwe risico’s en hebben – soms onbedoeld – ethische consequenties, variërend van privacy en fake news tot sociale ongelijkheid en digitale oorlogsvoering.
  • Het uitgangspunt is dat AI altijd uitlegbaar moet zijn, maar dat is lastig als sprake is van een ‘black box’ systeem.
  • Human in control is ten alle tijden noodzakelijk en kan op basis van de omstandigheden op verschillende manieren worden gerealiseerd.
 

Wat als de best werkende algoritmes, die bijvoorbeeld gebruik maken van neurale netwerken, niet uitlegbaar zijn? Dit staat bekend als het ‘explainability issue’ en staat de acceptatie en implementatie van toepassingen van kunstmatige intelligentie in de weg. Deze en andere ethische overwegingen zijn belangrijk voor alle organisaties die met AI aan de slag gaan, zowel voor hun bestuurders als voor hun toezichthouders.

Recente lezingen en workshops

  • 23 januari 2025: Themabijeenkomst AI voor bestuur en RvC, Wooninc
  • 11 februari 2025: Themabijeenkomst AI voor directeuren, Rivierenland
  • 3 april 2025: Themabijeenkomst AI voor bestuur en RvC, Stadlander
  • 24 april 2025: Themabijeenkomst AI voor leidinggevenden, WML
  • 16 juni 2025: Blik in de toekomst, keynote voor de Week van IVO leren, IVO Rechtspraak
  • 2 juli 2025: Workshop AI, Transtrend

  • 11 oktober 2024: Inleiding scenarioplanning, Focusplaza/Anthos Executive Club
  • 2 oktober 2024: Versnellen met AI, Raad voor Accreditatie
  • 20 september 2024: Navigeren naar de toekomst, klantevent, Movon
  • 12 oktober 2023: Toekomstscenario’s voor AI in het onderwijs, Nuovo Scholen 
  • 26 september 2023: Let’s talk about AI, Boskalis
  • 22 september 2023: Opportunities and risks of AI, Robeco 
  • 21 september 2023: Strategic Foresight, heidag TNO
  • 16 september 2023: Angst voor de mens, niet de machine, lezing en paneldiscussie, Nacht van Ontdekkingen, Universiteitsbibliotheek Leiden 
  • 14 juni 2023: De impact van AI voor de beleggingsprofessional: vier scenario’s, lezing voor Investment Officer in Brussel – Verslag 
  • 12 juni 2023: AI en de toekomst van de notariële dienstverlening in vier scenario’s voor de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB)
  • 13 april 2023: Een blik in de toekomst van het techniekonderwijs, Assink Lyceum in Eijbergen
  • 18 januari 2023: Winnen in het tijdperk van het digitaal darwinisme, keynote voor exposanten van de TechniShow in de Jaarbeurs

  • 20 oktober 2022: Digitaal Darwinisme, presentatie voor Nationale-Nederlanden Schade en Inkomen
  • 18 juni 2022: Kunstmatige intelligentie: kans of bedreiging?, lezing voor Mensa ledendag
  • 14 juni 2022: Terug naar de menselijke maat door AI en digitalisering, lezing op het Congres OR in de Zorg
  • 9 juni 2022: Een blik in de toekomst, strategieworkshop voor Peterson en Control Union
  • 9 juni 2022: Future-back thinking and the leadership call, bijdrage aan het leiderschapsprogramma van Boskalis
  • 7 juni 2022: De impact van kunstmatige intelligentie, boardroomsessie voor bestuurders en commissarissen van een woningcorporatie
  • 21 april 2022: AI heeft de toekomst!?, inspiratiesessie voor AOG
  • 20 april 2022: Een blik in de toekomst, Nyenrode Business Universiteit
  • 7 maart 2022: Impact van digitalisering en algoritmisering, workshop voor het leiderschapsprogramma van de AFM
  • Februari/maart 2022: De impact van AI, drie webinars voor medewerkers van een ingenieursbureau