Onze lezingen en keynotes gaan over de impact van digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI). In alle sectoren leidt AI tot transformatie: nieuwe producten, nieuwe manieren van werken en nieuwe businessmodellen.
Hoe speel je in op de ontwikkelingen van dit moment? Wat betekent dit voor je strategie? Ook risicomanagement en ethische vragen met betrekking tot kunstmatige intelligentie komen aan de orde.
Wij bespreken op een nuchtere manier – voorbij de hype – wat er gaande is en bieden perspectief. We laten ook zien hoe je met de juiste strategietools grip op de toekomst krijgt.
Onderwerpen:
Alle lezingen, zowel in het Nederlands als in het Engels, worden in overleg op maat gemaakt voor het doel van de bijeenkomst en de achtergrond van het publiek.
Lezingen kunnen goed gecombineerd worden met een verdiepende workshop.
1. De strategische impact van kunstmatige intelligentie (AI)
Sinds de komst van ChatGPT en andere toepassingen van generatieve AI is de digitale transformatie in een stroomversnelling gekomen. Kunstmatige intelligentie (AI) maakt nieuwe toepassingen en businessmodellen mogelijk én leidt tot nieuwe risico’s.
Take-aways:
Kunstmatige intelligentie heeft een disruptieve impact op banen, bedrijfsprocessen en businessmodellen. Alle organisaties, profit en non-profit, variërend van wereldwijd opererende productieondernemingen tot lokale zorgorganisaties, ervaren de impact van kunstmatige intelligentie en moeten hier een strategie voor ontwikkelen. De technologie die kunstmatige intelligentie mogelijk maakt, is grotendeels al voorhanden. We hebben de apps, de data en de computerkracht. In combinatie met sensoren, camera’s, beeldherkenning en stemsturing is bijna alles mogelijk. De belangrijkste belemmering voor de verdere uitrol is ons voorstellingsvermogen. Zie je de mogelijkheden eerder dan je concurrenten?
2. Leiderschap in de tijd van het digitaal darwinisme
Wij leven in de tijd van het digitaal darwinisme: alles wat digitaal kan, wordt digitaal. We hebben van Darwin geleerd dat het niet de sterkste soort is die overleeft, maar de soort die zich het best aanpast. En zo is het vandaag de dag nog steeds.
Take-aways:
Er is een groot verschil tussen de voorlopers en de volgers in de markt. Voorlopers doen aan ‘self-disruption’. Zij transformeren hun organisatie van het ene businessmodel naar het andere en profiteren van nieuwe bronnen van winstgevendheid, voordat zij marktaandeel verliezen aan nieuwkomers op de markt. Het is een groot contrast met de bedrijven die zo in zichzelf gekeerd zijn dat zij ideeën en innovatieve businessmodellen van nieuwe toetreders en start-ups op voorhand afdoen als irrelevant. Zij zullen de waarschuwingssignalen van ophanden zijnde veranderingen zeer waarschijnlijk missen. Het wordt voor de achterblijvers steeds urgenter om aan te haken. Wie niet meedoet, wordt vroeg of laat slachtoffer van het digitaal darwinisme.
3. Werk en arbeidsmarkt na de digitale en AI transformatie
Digitalisering en kunstmatige intelligentie leiden tot de totale robotisering van de routine. Dit leidt tot grote verschuivingen op de arbeidsmarkt. Voor mensen worden juist die vaardigheden belangrijk die een robot niet heeft, zoals creativiteit, innovatie en leiderschap.
Take-aways:
Systemen die draaien op kunstmatige intelligentie kunnen steeds meer activiteiten van mensen nabootsen en overnemen, maar vervangen zelden een hele baan of een volledig proces. Machines doen het routinematige deel, waardoor het werk dat mensen doen afwisselender en waardevoller wordt. Kijken we naar wat iemand succesvol maakt gedurende een loopbaan, dan is dat vooral het leer- en aanpassingsvermogen. Daarom is er naast IQ en EQ nu ook LQ: de Learnability Quotient.
4. Digitale ethiek: mens én technologie
Digitalisering en AI bieden veel nieuwe mogelijkheden, maar leiden ook tot nieuwe risico’s en hebben onbedoelde consequenties. Niet alles wat kan, is toegestaan. Naast wettelijke regels zijn er ook ethische dilemma’s. Moet je alles wat kan en mag, ook willen?
Take-aways:
Wat als de best werkende algoritmes, die bijvoorbeeld gebruik maken van neurale netwerken, niet uitlegbaar zijn? Dit staat bekend als het ‘explainability issue’ en staat de acceptatie en implementatie van toepassingen van kunstmatige intelligentie in de weg. Deze en andere ethische overwegingen zijn belangrijk voor alle organisaties die met AI aan de slag gaan, zowel voor hun bestuurders als voor hun toezichthouders.
Futures Studies B.V.
Handelsregister: 83744266
BTW: NL862974975B01
Op alle diensten zijn onze algemene voorwaarden en privacyverklaring van toepassing. Alle rechten voorbehouden.