Boardroom sessies en in-company workshops

Voor vraagstukken op het gebied van strategie, governance en AI maken wij in-company programma’s, waaronder boardroom sessies, masterclasses en workshops. Deze programma’s bieden een goede gelegenheid om kennis op te doen én om die kennis toe te passen op de situatie in je eigen organisatie en sector.

Alle programma’s worden op maat gemaakt.

Verschillende gelegenheden en werkvormen zijn mogelijk:

  • Themabijeenkomst AI
  • Boardroomsessies en strategiedagen van directies, bestuurders en/of commissarissen
  • Inspirerende masterclasses met plenaire discussie en break-outs
  • Meerdaagse programma’s in het kader van management development en/of strategievorming

Themabijeenkomst AI: van visie naar impact

Het doel van de Themabijeenkomst AI is om snel en doelgericht te ontdekken wat kunstmatige intelligentie (AI) voor úw (jouw) organisatie kan betekenen. We brengen directie, bestuur en/of Raad van Commissarissen op één lijn rond de strategische kansen én risico’s van AI. 

Wat kun je verwachten?

  • Actuele inzichten – We leggen in heldere taal uit wat AI vandaag de dag is en wat de sense of urgency is, voorbij de hype en onrealistische science fiction.

  • Inspiratie & bewustwording – Aan de hand van pakkende voorbeelden laten we zien hoe AI waarde toevoegt in bedrijfsprocessen, klantbeleving en innovatie.

  • Concrete use-cases – We presenteren een overzicht van AI toepassingsmogelijkheden specifiek voor uw organisatie die aansluiten bij jullie strategie.

  • Heldere kaders – We bespreken de mogelijke risico’s van AI en relevante ethische en juridische aandachtspunten, waaronder de EU AI Act.

Na deze bijeenkomst is er een gedeeld vertrekpunt om AI gericht te verkennen, prioriteiten te stellen en toekomstige investeringen onderbouwd te bespreken.  

Doelgroep

  • Directie
  • Bestuur
  • RvC/RvT
  • Alle sectoren, zowel profit als non-profit (semi-publiek)


Opzet

  • Interactieve presentatie: overzicht van verschillende vormen van AI, de snelheid van de ontwikkelingen, AI toepassingen en risico’s
  • Strategic Foresight Workshop: ontwikkelen van een of meer toekomstscenario’s voor AI-toepassingen 
  • Discussie over de rol van de deelnemers aan de bijeenkomst bij de implementatie van AI


Maatwerk

  • De themabijeenkomst wordt altijd op maat gemaakt. Op basis van uw ondernemingsplan maken we een overzicht van concrete AI-toepassingen voor jullie organisatie.
  • Om inzicht te krijgen in lopende en voorgenomen AI-initiatieven vindt ook altijd een (online) voorbespreking plaats.


Tijdsduur

  • Een dagdeel (3 uur)

Boardroomsessie strategie: een eerste beeld van de toekomst

Boardroomsessies en workshops duren meestal een halve dag (ongeveer 3 uur) en bestaan uit een presentatie en een break-out. In de (interactieve) presentatie schetsen we een beeld van de toekomst. Wat zien we gebeuren? Wat zijn de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen die aanleiding geven tot het ontstaan van nieuwe producten, nieuwe manieren van produceren en nieuwe business modellen?

Voor de break-out hanteren we een werkvorm die is gebaseerd op de Three Horizons methode (Bron: Bill Sharpe, Three Horizons. The Patterning of Hope, International Futures Forum, 2013). Aan de hand van vijf vragen schetsen de deelnemers hun eigen roadmap naar de toekomst: waar komen we vandaag, waar willen we heen (ambitie) en hoe komen we daar.

Om het tempo erin te houden, werken we met voorgedrukte posters waar de deelnemers hun antwoorden op kunnen schrijven.

Meerdaagse programma's: combinatie van training en strategieontwikkeling

Dit is een langer programma, dat bestaat uit twee bijeenkomsten van twee dagen binnen twee maanden. De invulling is maatwerk, dus steeds anders. Dit is een voorbeeld van een opzet. 

 

Doelstellingen

  • Bewustzijn vergroten van de urgentie en de impact van digitalisering, kunstmatige intelligentie, verduurzaming, robotisering, …
  • Leren over onderwerpen zoals digitalisering, kunstmatige intelligentie, …
  • Op basis van deze nieuwe inzichten kansen identificeren voor … (naam bedrijf) en een gezamenlijke roadmap opstellen
  • Inzicht krijgen in de randvoorwaarden voor implementatie, bijvoorbeeld risicomanagement, leiderschap, organisatie

 
Overzicht 

Voorbereiding

  • Deelnemers lezen een aantal (+/- 4) artikelen en beantwoorden enkele vragen op 1 A4 over impact van de huidige ontwikkelingen op de sector en de organisatie en over hun eigen visie/enthousiasme

Module 1

  • In een combinatie van presentaties en break-outs werken we van breed naar smal: eerst de sense of urgency in een bredere context, dan aandacht voor een aantal specifieke, relevante ontwikkelingen in de sector en tenslotte de impact voor de eigen organisatie
  • We hanteren een laagdrempelige methode voor strategievorming 

Intercession

  • Tussen de modules werken de deelnemers in groepen aan businesscases en een roadmap, die moet leiden tot een idee voor business improvement en een idee voor new business (bijvoorbeeld)

 Module 2

  • We beginnen met de presentaties van de groepen gevolgd door discussie en feedback
  • De laatste dag staat in het teken van risico’s, implementatie en leiderschap (=eigen rol)